About

«Hildegunn Øiseth is one of the most versatile and exciting trumpet players of Scandinavia. Her distinctive sound combines timeless elegance, a very personal, natural language of improvisation with dreamlike stylistic confidence. Watching her is like seeing a powerful poet at work; she is touching the hearts of the audience and her fellow musicians with every single note» Sarah Chaksad


Trumpet, flugelhorn and goat horn

Hildegunn Øiseth plays on the horn that never runs dry, distinct and with a personal gusto that makes both untested and classic refrains quiver like new creations. After many years of traveling with her horn as companion in Africa, Asia and the Middle East, she returns home and allows the trumpet to sound playfully liberated. Surely a new wellspring in the cosmopolitan landscape of music.

After graduating from the Swedish Academy of Music, Ingesund, in 1990, she was employed in Bohuslän Big Band. After nearly a decennium she relocated to South Africa, where she explored African music and started the group Uhambo. This quartet released two CD’s and she developed her own musical techniques featuring electronic effects.

Hildegunn maintains in a large number of musical projects in the Middle East and, Asia. She has been touring and recording with Trondheim Jazz Orchestra, and plays around 100 school-concerts every year.

Nordic Beat is a Scandinavian band with focus on the Nordic soundscapes. They released the album “Notice” in 2008. Hildegunn is also touring with her world-jazz ensemble Rabalder with musicians from different parts of the world. One of Hildegunn’s interests the recent years has been collaborations with Sami artists like Ulla Pirttijärvi, Inga Juuso and Frode Fjellheim.

 

Etter utdannelsen på Ingesunds Musikhögskola ble Hildegunn Øiseth ansatt i Bohuslän Big Band. Hun turnerte med dem hele 90-tallet, samtidig som hun utviklet sitt eget uttrykk ved hjelp av elektroniske effekter. Lengselen etter å utforske ulike kulturer førte henne senere til et frilansliv i sørlige Afrika. Videre har hennes reiser i Asia og Midtøsten med norske tradisjonsinstrumenter som bukkehorn og neverlur i bagasjen vært en stor inspirasjonskilde de senere år.

Hildegunn turnerer nå mest i Norge, og er ofte å høre i Trondheim jazzorkester. Hun har bidratt på mange andre artisters utgivelser, men i 2009 ga hun ut en bukkehornplate med egen musikk; ”Hildring”. Jan Erik Kongshaug i Rainbow studio etterlyste en soloplate med Hildegunns trompetspill og var en aktiv fødselshjelper for CD-en “Stillness“. En oppfølger til denne ble CD-en “Valencia” fra 2013 og “Time is Coming” 2015. Samtidig ga hun ut albumet “Never Again” med “Sharaka“ Ensemble som sammen med “Rabalder” og Panda er eksempel på Hildegunn Verdensmusikkensembler. Panda det nyeste i sitt slag og var bestillingsverk til Jazzfest i Trondheim 2019.
En miniversjon av Panda spiller ofte på barnefestivaler og jazzfestivaler i Norge.
Det seneste kvartettalbumet “Manana” kom i “Koronaåret” 2020.